Gravis is in Duitsland verreweg de bekendste Apple retailer met een op veel plekken zichtbaar logo. Dat zal snel veranderen want alle 34 winkels worden gesloten. Het lijkt op het verhaal van iCentre dat tien jaar terug in Nederland speelde.
In Nederland was iCentre ooit een van de betere adressen voor Apple producten. Het bedrijf kende 34 vestigingen. Toen het slecht ging is een deel overgenomen door de BAS Group, maar die viel niet lang daarna zelf ook om. Een deel van de winkels is toen bij Amac terecht gekomen en die keten bestaat nog wel.
Gravis is in menig opzicht de Duitse versie van iCentre. In de meeste steden met universiteiten is er een vestiging, in een aantal gevallen zelfs direct op de campus. Een slimme zet. Maar dat is dus niet voldoende om winstgevend te zijn.
Net als de Nederlandse markt tien jaar geleden is er een enorm sterke concurrent bijgekomen: de eigen winkels van Apple. Bijzonder is dat de dozenschuiver Mediamarkt zowel hier als daar ook aan de stoelpoten van de dedicated Apple resellers zaagt.
Waar iCentre in alle opzichten een normale keten was heeft Gravis een eigenaardige eigenaar. Freenet, bekend van Debitel, heeft het voor het zeggen bij de Apple verkoper. De afgelopen jaren heeft het al diverse merken met eigen winkels in de verkoop gezet. In het geval van Gravis is het gewoon einde verhaal.
Het einde van Gravis komt daarom om twee redenen bekend voor. De overeenkomsten met iCentre zijn een. Het proces van overname en afstoten door een telecom bedrijf is de ander. Dat een telecombedrijf smartphones verkoopt is logisch. Alles dat groter is, is nog nooit een succes gebleken.
(Foto Gravis2 CC BY-SA 4.0)